Стоп Булінг!



ЯК ВІДРІЗНИТИ БУЛІНГ ТА СВАРКУ МІЖ ДІТЬМИ
Булінг супроводжується реальним фізичним чи психологічним насиллям: жертву висміюють, залякують, дражнять, шантажують, б'ють, псують речі, розповсюджують плітки, бойкотують, оприлюднюють особисту інформацію та фото в соціальних мережах.
В ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони: той, хто переслідує, той, кого переслідують та ті, хто спостерігають.
Пам’ятка для жертви булінгу
- Не протиставляй себе колективу. Намагайся бути доброзичливою людиною, навіть із агресивно налаштованими до тебе членами колективу.
- Не принижуй інших: не обзивайся, не дерись, не погрожуй.
- Захищайся: твердо, не переходячи в атаку, не дозволяй принижувати себе, показуй, що можеш постояти за себе.
- Наберись терпіння: те, що відбулося, не триватиме довго.
- Розбирайся у причинах, але не займайся самоїдством, самознищенням, не звинувачуй себе ні в чому.
- Говори впевнено, але тактовно, коли розмовляєш із булером, стій прямо, поводься спокійно, не бійся, не кричи та тим більше не зчиняй бійку.
- Кажи «НІ» і не почувай себе винним.
- Шукай підтримки у працівників школи, друзів, батьків. Вони допоможуть тобі вистояти.
- Не мовчи! Розповідай про знущання та насильство над собою. Це допоможе швидше припинити протиправні дії.
Звертайся до компетентних органів, що мають захищати твої права, отримуй інформацію щодо власного захисту .
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВИ СТАЛИ СВІДКОМ ЦЬКУВАННЯ
Якщо цькують твого друга чи подругу, то одразу звернись до дорослих: вчителя, старших товаришів, родичів, батьків тощо.
Якщо твій друг чи подруга поділилися з тобою, що вони потрапили у ситуацію булінгу, обов’язково говори з ними про це — вони потребують твоєї підтримки.
У жодному разі не слід приєднуватись до групи, що цькує, та висміювати проблеми свого друга чи подруги.
Якщо ви дорослий, який потерпав від булінгу колись, то не проходьте повз. Спробуйте захистити дитину, яку ображають. При цьому не слід ображати дітей, які цькують, адже деякі роблять це, тому що самі постраждали від насильства (вдома, у спортивній секції, в іншій школі тощо). У таких випадках вони можуть виміщати свій біль через знущання і приниження слабших за себе.
Деякі діти булять, щоб ловити на собі захоплені погляди оточуючих, а відчуття переваги над іншими приносить їм задоволення. До того ж, нападаючи на когось вони захищаються від цькування. Іноді такі діти дуже імпульсивні і не можуть контролювати свій гнів. У таких випадках справа нерідко доходить і до фізичного насильства.
Спробуйте повідомити про булінг людей зі школи, де це відбувається, або батьків дитини.
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ІНШИХ ЦЬКУЄШ ТИ
Зрозумій, булінг – це твої дії, а не твоя особистість. Ти можеш ними керувати та змінювати на краще. Пам’ятай, що булінг завдає фізичного та емоційного болю іншому, а тому подумай, чи дійсно ти цього прагнеш? Деякі речі можуть здаватися смішними та невинними, проте вони можуть завдати шкоди іншій людині.
План заходів
спрямованих на запобігання та протидію булінгу
на 2024-2025 навчальний рік
|
№ з/п |
Назва заходу |
Цільова аудиторія |
Термін виконання |
Відповідальний |
|
||||
|
1.1. |
Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах |
Педагогічний колектив |
Листопад |
Педагог-організатор, психолог |
|
1.2. |
Діагностування рівня тривожності в учнівських колективах (згідно робочого плану) |
Учні 1-11-их класів
|
За запитом
|
Психолог |
|
1.3. |
Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти |
Учні 1-11 класів |
Упродовж року
|
Класні керівники 1-11 класів |
|
||||
|
2.1. |
Проведення навчальних нарад для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування |
Педагогічний колектив |
Осінні канікули |
Директор, педагог-організатор, психолог |
|
2.2. |
Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з педагогічними працівниками та технічним персоналом |
Педагогічний колектив |
Листопад |
Педагог-організатор, психолог |
|
2.3. |
Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти |
Педагогічний колектив |
Зимові канікули |
Психолог |
|
2.4. |
Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу |
Класні керівники 1-11 класів |
За результатами кожної чверті |
Педагог-організатор, психолог |
|
2.5. |
Консультування класних керівників адміністрацією закладу з проблемних ситуацій |
Класні керівники 1-11 класів |
Впродовж навчального року |
Директор, педагог-організатор, психолог |
|
||||
|
3.1. |
Спостереження під час освітнього процесу за міжособистісними взаємозв’язками учасників освітнього процесу |
Учасники освітнього процесу |
Упродовж року |
Психолог,соціальний педагог, класні керівники
|
|
3.2. |
Проведення просвітницьких та розвивальних заходів з учасниками освітнього процесу (за потребою) |
Учні 1-11 класів |
Упродовж року |
Психолог, соціальний педагог
|
|
3.3. |
Оновлення інформаційного куточка « Булінгу – НІ!» |
Учасники освітнього процесу |
Вересень-жовтень |
Психолог
|
|
3.4. |
Консультаційний пункт «Скринька довіри» |
Учні 1-11 класів |
Упродовж року |
Психолог, соціальний педагог
|
|
||||
|
4.1. |
Проведення тренінгів для старшокласників з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів |
9 -11 класи |
Упродовж року |
Психолог
|
|
4.2. |
Імітаційна гра для молодших школярів (1-4-й класи) «Якщо тебе ображають» |
1 – 4 класи |
Жовтень |
Класні керівники |
|
4.3. |
Тиждень толерантності |
1 – 11 класи |
Листопад |
Класні керівники, психолог, учнівське самоврядування |
|
4.4. |
Імітаційна гра «Насильство – це…» |
1 – 11 класи |
Березень |
Учнівське самоврядування , педагог -організатор |
|
4.5 |
Флешмоб «Зупинимо булінг разом!» |
5 – 8 класи |
Квітень |
Педагог- організатор |
|
4.6 |
Години спілкування «Булінг: міфи та реальність», «Не допускай насилля над ближнім», «Допоможи другу» тощо |
9 – 11 класи |
Січень |
Класні керівники |
|
4.7 |
Інформаційна акція «16 днів проти насильства» |
1 – 11 класи |
Листопад - грудень |
Психолог, педагог- організатор, класні керівники |
|
4.8 |
Бесіди учнів щодо протидії булінгу з представниками поліції, соціальної служби тощо |
5 – 11 класи |
Впродовж року |
Педагог- організатор, соціальний педагог |
|
||||
|
5.1. |
Тематичні батьківські збори «Протидія булінгу в учнівському середовищі» |
Батьки |
Впродовж року/за потреби |
Адміністрація школи, класні керівники |
|
5.2 |
Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям |
Батьки |
Жовтень |
Психолог |
|
5.3. |
Тематичні батьківські збори в класах «Безпечна поведінка дітей в мережі Інтернет», «Булінг та кібербулінг» |
Батьки |
Впродовж року |
Класні керівники |
|
5.4. |
Проведення консультацій з питань взаємин батьків з дітьми |
Батьки |
Впродовж року |
Психолог, класні керівники |
|
5.5 |
Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей |
Батьки |
За потреби |
Класні керівники |
План проведених заходів
спрямованих на запобігання та протидію булінгу
за 2024-2025 навчальний рік
|
№ з/п |
Назва заходу |
Цільова аудиторія |
Дата виконання |
Виконавець |
|
||||
|
1.1. |
Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах |
Педагогічний колектив |
Листопад |
Педагог-організатор, психолог |
|
1.2. |
Діагностування рівня тривожності в учнівських колективах (згідно робочого плану) |
Учні 1-11-их класів
|
За запитом протягом року
|
Психолог |
|
1.3. |
Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти |
Учні 1-11 класів |
Протягом року
|
Класні керівники 1-11 класів |
|
||||
|
2.1. |
Проведення навчальної наради для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування : «Про створення комісії з запобігання булінгу», «Про порядок дій персоналу при зіткненні з випадками булінгу (цькування) в закладі освіти». |
Педагогічний колектив |
Осінні канікули |
Директор, педагог-організатор, психолог, заступник з ВНР |
|
2.2. |
Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з педагогічними працівниками та технічним персоналом |
Педагогічний колектив |
Листопад, лютий |
Педагог-організатор, психолог, заступник з ВНР |
|
2.3. |
Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти : «Як подолати булінг?» |
Педагогічний колектив |
Зимові канікули |
Психолог |
|
2.4. |
Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу |
Педагогічний колектив |
За результатами кожної чверті |
Педагог-організатор, психолог |
|
2.5. |
Консультування класних керівників адміністрацією закладу з проблемних ситуацій |
Класні керівники |
Протягом навчального року |
Директор, заступник з ВНР ,педагог-організатор, психолог |
|
||||
|
3.1. |
Спостереження під час освітнього процесу за міжособистісними взаємозв’язками учасників освітнього процесу |
Учасники освітнього процесу |
Протягом року |
Психолог,соціальний педагог, класні керівники
|
|
3.2. |
Проведення просвітницьких та розвивальних заходів з учасниками освітнього процесу (за потребою): «Булінг: міфи та реальність», «Не допускай насилля над ближнім», «Допоможи другу» |
Учні 1-11 класів |
Протягом року |
Психолог, соціальний педагог
|
|
3.3. |
Оновлення інформаційного куточка « Булінгу – НІ!» |
Учасники освітнього процесу |
Вересень-жовтень |
Психолог
|
|
3.4. |
Консультаційний пункт «Скринька довіри» |
Учні 1-11 класів |
Протягом року |
Психолог, соціальний педагог
|
|
||||
|
4.1. |
Проведення тренінгів для старшокласників з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів: «Спілкування з однолітками», «Як протистояти тиску однолітків», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі», «Вчимося безпечної поведінки в мережі Інтернет». |
9 -11 класи |
Протягом року |
Психолог
|
|
4.2. |
Імітаційна гра для молодших школярів (1-4-й класи) «Якщо тебе ображають» |
1 – 4 класи |
Жовтень |
Класні керівники |
|
4.3. |
Тиждень толерантності : 1. Стіннівка «Дерево толерантності» 2. Класна година «Толерантність – шлях до порозуміння» 3. Анкетування «Чи вважаєш ти себе толерантним?» 4.Хвилинка позитиву «Комплімент кожному». 5.Бесіда для учнів «Гнів і агресивність» 6.Акція «Обійми мене» 7. Перегляд мультфільму про добро та повагу 8.Підсумок тижня «Віночок побажань для всієї школи» |
1 – 11 класи |
Листопад |
Класні керівники, психолог, педагог- організатор учнівське самоврядування |
|
4.4. |
Імітаційна гра для учнів «Насильство – це…» |
1 – 11 класи |
Березень |
Учнівське самоврядування , педагог -організатор |
|
4.5 |
Флешмоб «Зупинимо булінг разом!» |
5 – 8 класи |
Квітень |
Педагог- організатор |
|
4.6 |
Години спілкування «Булінг: міфи та реальність», «Не допускай насилля над ближнім», «Допоможи другу» тощо |
9 – 11 класи |
Січень |
Класні керівники |
|
4.7 |
Інформаційна акція «16 днів проти насильства» |
1 – 11 класи |
Листопад - грудень |
Психолог, педагог- організатор, класні керівники, заступник з ВНР |
|
4.8 |
Бесіди учнів щодо протидії булінгу з представниками поліції, соціальної служби тощо: «Творення власного серця доброти, осередка добра». |
5 – 11 класи |
Березень |
Педагог- організатор, соціальний педагог,заступник з ВНР |
|
||||
|
5.1. |
Тематичні батьківські збори «Протидія булінгу в учнівському середовищі» |
Батьки |
Грудень, квітень |
Адміністрація школи, класні керівники |
|
5.2 |
Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям |
Батьки |
Жовтень |
Психолог |
|
5.3. |
Тематичні батьківські збори в класах «Безпечна поведінка дітей в мережі Інтернет», «Булінг та кібербулінг» |
Батьки |
Листопад, березень |
Класні керівники, заступник з ВНР |
|
5.4. |
Проведення консультацій з питань взаємин батьків з дітьми |
Батьки |
Протягом року |
Психолог, класні керівники |
|
5.5 |
Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей |
Батьки |
Протягом року |
Класні керівники |